Drøm om Platekontrakt

Alle musikere som spiller mer enn bare på hobby nivå drømmer om den dagen telefonen kommer fra plateselskapet og de blir tilbudt platekontrakt. De firmaene som tilbyr slike kontrakter finnes den hundrevis av rundt omkring i verden, men det er kun tre firmaer som er virkelig store. De tre største står bak over 60 prosent av det som blir streamet og lastet ned i dag. Som eksempel så er tallet for de samme tjenestene nesten 80 prosent i Storbritannia og over 80 prosent i Finland. Dette er tall som ble utgitt i 2016.

De tre store

Det som tidligere var fire store firmaer er nå bare tre igjen. Og årsaken til det er (nesten) selvfølgelig oppkjøp. Universal Music Group kjøpte nemlig opp EMI for noen år siden. De er etter dette oppkjøpet det klart største av de gjenværende firmaene. De to andre store er Sony Music Entertainment og Warner Music Group.

 

De tre store

Storebror

Storebror av platefirmaene har en årlig omsetning på over 1,5 milliarder dollar. Noen av de som er med og bidrar til dette er stjerner i musikkbransjen som Eminem, Katy Perry, Ariana Grande og Sam Smith. Alle disse og mange andre er knyttet til Universal. Universal har også fortsatt kontakter slik at musikk som spilles av grupper og artister som George Michael, Madonna, ABBA, The Beatles, Bob Marley og The Eagles gir de fortsatt penger i kassen.

Madonna

Sony

Den nest største av plateselskap, Sony Music Entertainment, har vært gjennom flere navnebytter og eierskifter i sin karriere. Originalt het de «American Record Corporation” og ble stiftet for litt under 90 år siden.

Sony har flere firmaer under seg som de styrer over. Dette er inkludert det ganske kjente plateselskapet Colombia Records. De har eksistert i mer enn 130 år.

Selvfølgelig har Sony mange av de virkelig store musikkstjernene i sin «stall». Vi kan nevne Mariah Carey, Britney Spears, Bruce «The Boss” Springsteen, Foo Fighters, Frank Sinatra med flere.

Lillebror

Den siste av de tre store er det minste selskapet – Warner Music Group. Men til gjengjeld så eier de og flere store plateselskaper rundt omkring i verden. For eksempel Altantic records, Parlophone og Warner Bros records.

Firmaet har også vært gjennom flere – for dem – uheldig hendelser opp gjennom sin historie. Feil priser på cd plater, blokkering på internett av artister som har kontrakter med dem. Selv om stedet var lisensiert og var en gratis nedlastnings tjeneste.

Hovedproblemet med slike store plateselskaper er at de kan fort få for mye makt. Dette går igjen ut over artistene og deres økonomi i de tilfeller. Og det som kan skje er at selskapet nesten dikterer hvordan karrieren til den spesifikke artisten skal bli. Det kan resultere i at artister må forlate de store selskapene og jobbe seg inn hos noen av de mindre plateselskapene. Det kan også gå så galt at de får sin karriere ødelagt da de ikke har noen kontroll over sitt eget arbeid med et slikt firma som diktator.

Så det er både fordeler og ulemper i mange retninger med dette at verden digitaliseres. Noen vinner på dette i stort monn, mens andre igjen taper